Kolejny wartościowy obraz znalazł się w zbiorach Muzeum Kultury Kurpiowskiej

Teofil Kwiatkowski; „Scena dworska”; pastel, akwarela, gwasz; wymiary: 34 cm x 47,5 cm; w ramie 66,5 cm x 51,3 cm; Paryż 1846 r.; Muzeum Kultury Kurpiowskiej, sygn. l. d.; nr inw. MKK/S/1722

Przybywa ciekawych dzieł sztuki Muzeum Kultury Kurpiowskiej. Z tym większą niecierpliwością ostrołęczanie powinni czekać na otwarcie nowych ekspozycji po przebudowie i rozbudowie muzeum, bo będzie co oglądać. Interesująco zapowiada się ekspozycja malarstwa związanego z Kurpiami tematyką, lub osobami autorów.

Oby wszystkie kupione i posiadane obrazy znalazły się na ekspozycjach stałych, bo naprawdę będzie co podziwiać. Zwłaszcza, że w piątek 17 listopada Muzeum Kultury Kurpiowskiej poinformowało o kolejnym wartościowym nabytku. Jest nim „Scena dworska” Teofila Kwiatkowskiego – żołnierza-Czwartaka spod Ostrołęki, a jednocześnie utalentowanego malarze, którego twórczość miał wysoko cenić sam Eugeniusz Delacroix.

Informacja muzeum o pozyskaniu „Sceny dworskiej Kwiatkowskiego”:

W listopadzie 2017 roku zbiory artystyczne muzeum wzbogaciły się o nowy nabytek. Jest nim praca uczestnika powstania listopadowego, artysty-emigranta, Teofila Kwiatkowskiego pt. Scena dworska. O artyście, dlaczego jest dla nas ważny, mieliśmy okazję informować przy tegorocznym zakupie dwóch innych prac (http://muzeum.ostroleka.pl/art,397,nowe-nabytki-muzeum). Tym razem prezentujemy obraz wykonany w technikach pastelu, akwareli i gwaszu, w 1846 roku, w Paryżu.

1846 rok w życiu artysty zaznaczył się u Kwiatkowskiego uczestnictwem w Salonie, na którym wystawił Bal polski i Syreny. Oprócz portretów Fryderyka Chopina, należą one do najbardziej znanych prac tego malarza. W tym samym roku wykonał również kopie obrazów de Ribery i Murilla do kościołów w Bonnencontre oraz w Parnoy-en-Bassigny.

Zakupiona praca prezentuje scenę rodzajową, w której przewijają się postaci charakterystyczne dla polskiej historii, jak choćby Stańczyk. Obraz prezentuje odmienny wątek od tematyki obrazów poprzednio zakupionych (czyli portretu i pejzażu marynistycznego).

Jest to Kwiatkowskiego wspomnienie utraconej ojczyzny, którą opuścił jesienią 1831 roku z rzeszą listopadowych żołnierzy, po upadku powstania. Trudno jednak w tym malarstwie szukać najbliższych sercu mazowieckich widoków, które przywoływał w rozmowach z przyjaciółmi: Fryderykiem Chopinem i Teofilem Lenartowiczem. Pierwszy, najpiękniej jak to możliwe, utrwalił je w utworach muzycznych na fortepian, drugi zaś w poezji, pisząc – dla przykładu – wiersz zatytułowany Coś tam o Kurpiach (zob. artykuł B. Kalinowskiej – http://rozmaitosci.com/cos-tam-o-kurpiach-na-paryskim-bruku-i-w-sloncu-italii/) i dedykując go Teofilowi Kwiatkowskiemu.

Wspomnienie Polski u Kwiatkowskiego wyrażało się nie poprzez przywoływanie obrazów dzieciństwa i młodości, lecz poprzez prezentację postaci w kostiumach z przeszłości, w scenach rodzajowych z ich udziałem, przywoływanych z historii. Kwiatkowski, który malował subtelne widoki francuskiej prowincji i portrety francuskiej klienteli, zyskiwał uznanie emigracji polskiej tylko wówczas, gdy sięgał po motywy polskie.

Zakupione przez nas w tym roku prace (Portret mężczyzny, Dziewczyna nad morzem i Scena dworska) oddają różnorodność tematyczną twórczości Teofila Kwiatkowskiego. Stanowią podstawę do analizy życia artystycznego polskich emigrantów polistopadowych. Wchodząc w trudną emigracyjną rzeczywistość, próbowali ułożyć swoje życie na emigracji, a jednocześnie pragnęli utrzymać związki z dawnymi towarzyszami broni i wspomnienie ojczyzny.

Jest nam miło poinformować, że zakup Sceny dworskiej, jak też dwóch wcześniej zakupionych prac Teofila Kwiatkowskiego, sfinansował Samorząd Województwa Mazowieckiego.

Jeżeli więc dobrze liczymy, to ostrołęckie muzeum ma już trzech Malankiewiczów, trzech Kwiatkowskich i jedną anonimową grafikę związaną tematycznie w powstaniem listopadowym. Tak zaczyna się kolekcja.

Teofil Kwiatkowski; „Scena dworska”; pastel, akwarela, gwasz; wymiary: 34 cm x 47,5 cm; w ramie 66,5 cm x 51,3 cm; Paryż 1846 r.; Muzeum Kultury Kurpiowskiej, sygn. l. d.; nr inw. MKK/S/1722

Teofil Kwiatkowski; „Dziewczyna nad morzem”; akwarela; 12 cm x 17,5 cm; Paryż 1879 r.; sygn. prawy dół: „T. Kwiatkowski.”

Teofil Kwiatkowski; „Portret mężczyzny”; pastel, akwarela, gwasz; 47,5 cm x 39 cm, z ramą: 63 cm x 55 cm; Paryż 1846 r.; sygn. prawy dół: „T. Kwiatkowski/1846”

Jednym z najdroższych i najcenniejszych nabytków Muzeum Kultury Kurpiowskiej była “Bitwa pod Ostrołęką” Karola Malankiewicza, obraz olejny na płótnie z 1838 roku, kupiony i zaprezentowany zwiedzającym na początku XXI wieku 
Fot. Archiwum

Karol Malankiewicz, [Scena batalistyczna], olej na płótnie, Paryż, 1843 r., 71×92 cm, nr inw. MKK/H/2435.

Karol Malankiewicz; „Portret kobiety”; olej na płótnie; 65 cm x 54,5 cm; sygn. prawy dół: „Karol Malankiewicz/1849”

 

„Przegląd kawaleryi przed W. Ks. Konstantym na Placu Saskim w Warszawie r. 1824”, grafika z 1889 r. wzorowana na obrazie Jana Rosena | w zbiorach Muzeum Kultury Kurpiowskiej

Autorzy publikujący w serwisie Rozmaitosci.com korzystają z prawa do wolności wypowiedzi i swobody wyrażania opinii a także prawa do krytyki. Publikowane artykuły zawierają osobiste poglądy autorów, które w wielu przypadkach nie są tożsame ani nawet zbieżne z poglądami wydawcy.