Kilka słów do młodzieży

three-times-daily-167520-mNiezależnie od tego, co jest robione przez dorosłych – rozmowy z wami, czy specjalistami, kampanie antynarkotykowe, zajęcia profilaktyczne, część z was  podejmie zachowania ryzykowne, będzie eksperymentowała zarówno z klasycznymi środkami, tj. alkoholem, narkotykami, jak też z nowymi substancjami psychoaktywnymi, w tym dopalaczami, lekami.

W związku z tym, należy powiedzieć o kilku zasadach, które mogą zwiększyć wasze bezpieczeństwo po użyciu substancji psychoaktywnej.

 

Jeśli już zdecydujesz się na wzięcie substancji psychoaktywnej, to pamiętaj:

  • Dowiedz się wcześniej jak najwięcej o tej substancji i skutkach jej działania, a zwłaszcza o zagrożeniach zdrowotnych. Zwróć szczególną uwagę na tzw. „bad trip” czy objawy zejścia. Niektóre dopalacze czy leki dają naprawdę nieprzyjemne konsekwencje. Lepiej wiedzieć, co cię czeka.
  • Efekty interakcji alkoholu, narkotyków, dopalaczy z lekami, szczególnie tymi działającymi na ośrodkowy układ nerwowy, mogą być bardzo niebezpieczne. Jeśli bierzesz jakiekolwiek leki, nie ryzykuj.
  • Nigdy nie spiesz się z sięganiem po kolejną dawkę dla wzmocnienia efektu. Niektóre substancje mogą działać z „opóźnionym zapłonem”.
  • Nie mieszaj jednych substancji z innymi: narkotykami, alkoholem ani  dopalaczami. Efekty ich interakcji mogą być bardzo niebezpieczne.
  • Jeśli to możliwe, zachowaj przy sobie opakowanie lub nazwę tego, co zażyłeś. W razie zatrucia ułatwisz postępowanie toksykologowi klinicznemu a może nawet uratujesz sobie życie.
  • Zorganizuj sobie osobę pilnującą, tzw. „opiekuna” (nieprzyjmującą żadnych substancji), która w razie niepożądanych następstw będzie mogła ci pomóc.
  • Jeśli używasz preparatów pobudzających i stymulujących (działających podobnie jak ecstasy, amfetaminy) – pij wodę, by się nie odwodnić, zwłaszcza gdy np. tańczysz i przebywasz w dusznym klubie. Nigdy nie pij alkoholu, ponieważ będąc pod wpływem stymulantów możesz nie odczuwać działania alkoholu, co grozi zatruciem.
  • Jeśli używasz preparatów psychodelicznych, „magicznych”, halucynogennych – zadbaj najpierw o przyjazne warunki zewnętrzne. Przyjmowanie ich w miejscach, gdzie działa dużo bodźców (na mieście, w dyskotece), jest niebezpieczne.
  • Nie używaj dopalaczy ani innych preparatów (zwłaszcza imitujących halucynogeny!) w stanach złego samopoczucia, smutku, stresu, lęku. Substancje psychoaktywne, a w szczególności psychodeliki, potęgują nastrój, jaki miałeś przed ich zażyciem.
  • Jeśli się źle poczujesz – nie panikuj. Panika i strach to najgorsi doradcy. Mogą Ci tylko jeszcze bardziej zaszkodzić i wprowadzić w stany podobne do psychozy, co jeszcze bardziej pogorszy twój „trip” i uniemożliwi rozsądne działanie. Wezwij pogotowie.
  • Nie prowadź żadnego pojazdu po alkoholu, narkotykach czy dopalaczach. Ich działanie upośledza funkcje motoryczne, zaburza percepcję i świadomość oraz opóźnia czas reakcji.
  • Nowe substancje, nie są jeszcze przebadane pod kątem działania i skutków dla zdrowia. Część z nich ma działanie uzależniające już po pierwszym zażyciu.

Zachęcam więc do ponownego przemyślenia, czy warto sięgnąć po substancję psychoaktywną?

 

Agnieszka Dumała

specjalista terapii uzależnień

Stowarzyszenie Nadzieja ul. Kościuszki 24/26

Stowarzyszenie Nadzieja realizuje program edukacyjno – informacyjny, dzięki któremu mieszkańcy Ostrołęki mogą otrzymać odpowiedzi na wiele pytań, jak również otrzymać fachową pomoc i wsparcie:

  • punkt konsultacyjny HIV/AIDS: w każdą środę w godz. 12.00 – 14.00 przy ul. Kościuszki 24/26
  • telefon zaufania HIV/AIDS: w każdy wtorek w godz. 13.00 – 15.00 nr tel. 029 764 8343

Program realizowany jest przy wsparciu Prezydenta miasta Ostrołęki.

 

Autorzy publikujący w serwisie Rozmaitosci.com korzystają z prawa do wolności wypowiedzi i swobody wyrażania opinii a także prawa do krytyki. Publikowane artykuły zawierają osobiste poglądy autorów, które w wielu przypadkach nie są tożsame ani nawet zbieżne z poglądami wydawcy.